lördag 29 augusti 2009

Världens sämsta kock...

Befinner mig i Småland med sönerna för att ge frun möjlighet att tentaplugga i lugn och ro utan störningsmoment som skrikande barn och understimulerad make.
Besöket hos mina föräldrar hade kunnat vara helt ok om det inte varit för den oätliga maten.
Jag tillhör minoriteten som aldrig klagade på hur skolmaten smakade eftersom den var som en dröm jämfört med maten som min mamma skapade i köket hemma.
Hon angriper alla råvaror, alla maträtter på exakt samma sätt.
Hon kokar sönder allt, kött, fisk, potatis och grönsaker.
Hon kokar all mat så länge att all smak, näring och ursrpungling form försvinner.
Hon använder inte kryddor.
Hon är 69 och finner en stolthet i att hon som kvinna lagar all mat vilket leder till att man nästan måste inleda en brottningsmatch för att ens komma åt att brygga en kopp kaffe till sig själv.
(När hon brygger kaffe så är det två koppar vatten och ett mått kaffe som gäller.)
För att kunna få laga mat i hennes kök hade man varit tvungen att sparka av henne lårbenshalsen.
Jag har börjat överväga att sparka av henne lårbenshalsen.
Det enda som hindrar mig nu är traumat jag tror hade kunnat skapas hos lillebror och storebror, av synen hur deras pappa sparkar lårbenshalsen av deras farmor.
Under vistelsen här har jag ätit sönderkokt osaltad potatis, sönder kokt kyckling "upphottad" med Uncle Bens sweet and sour sauce plus så mycket grädde att all sötsur smak försvinner.
Jag har ätit Hjärpar från Dafgårds.
Om ni undrar vem det är som köper hjärpar så kan jag berätta att det är min moder.
Sen kokar hon sönder hjärparna så att all form och smak försvinner.
Om någon hade skickat ner min mamma till ett svältande land i afrika med en massa mat och bett henne att laga mat så hade folk valt att svälta ihjäl.

1 kommentar: